جاذبه های گردشگری طالقان

جاذبه های دیدنی و گردشگری شهر طالقان

طالقان منطقه ای ییلاقی و زیبا بین کوه های البرز است که از بهم پیوستن چهار محله شهرک، گلینک، کولج و پردسر تشکیل شده است. طالقان مرکز شهرستان طالقان و در 120 کیلومتری شمال غربی تهران است.

شهر طالقان

این شهر از زیباترین شهرهای کشور و در ناحیه ای پر از جاذبه های طبیعی و تاریخی قرار گرفته است. این شهرستان در ایام مختلفی از سال، گردشگران و توریست های بسیاری را از سراسر ایران و جهان به خود جذب می کند.

شهر طالقان

شهر زیبای طالقان بین کوه های البرز

موقعیت جغرافیایی شهر طالقان

طالقان از بخش های شهرستان ساوجبلاغ از توابع استان تهران است که در 120 کیلومتری شمال غربی تهران قرار دارد و از غرب کندوان، تا 40 کیلومتری شرق قزوین وسعت دارد. این منطقه زیبا و ییلاقی بین کوه های البرز قرار دارد و از شرق به کرج ، از شمال به رامسر و تنکابن و الموت و از جنوب به هشتگرد و از غرب به قزوین می رسد.

منطقه طالقان با وسعت 1300کیلومتر از 80 خانه روستایی تشکیل شده است که طول جغرافیایی آن 80 کیلومتر و عرض جغرافیایی آن 15 کیلومتر است. طول شرقی طالقان 50 دقیقه و عرض شمالی طالقان 36 درجه و 12 دقیقه می باشد.

مردم طالقان به زبان فارسی صحبت می کنند اما لهجه آن ها تاتی است . حضور چشمه های متعدد، آبشارهای خروشان، کوه های سربه فلک کشیده، یخچال های طبیعی و آثار مذهبی و تاریخی موجود در این شهرستان زیبا، از مهم ترین دلایل اهمیت آن در حوزه ی صنعت گردشگری است.

از آثار تاریخی زیبا در طالقان می توان از آثار باقی مانده از قلعه های متعلق به زمان اسماعیلیان نام برد که در زمان حسن صباح (رئیس اسماعیلیان )برای مبارزه با حکومت سلجوقی ساخته شده بود . این قلعه ها اهمیت زیادی در زمان جنگ های داخلی داشته و اسماعیلیان را برای رسیدن به اهدافشان کمک می کرده است.

وضع شهر طالقان از گذشته تا امروز

رساله های گوناگونی با محتوی دارالامن و الامان بودن طالقان از گذشته باقی مانده که فرازی از یک رساله از زمان گذشته را درباره طالقان برای شما ارائه می کنیم :«به خدا سوگند آن کس که شراب ناب انصاف را از دست های لطف و مهر نوشید، تصدیق نماید که الان خطّة طالقان من حیث الامن و الامان چشم و چراغ محروسة ایران و رشک روضة رضوان و محلّ نزول حضرت رحمان گشته و چه مشکات با برکات «الله نور السموات و الارض» مشتعل و روشن شد.

جاذبه های شهر طالقان

طالقان منطقه زیبا و ییلاقی البرز

جاذبه های گردشگری شهر طالقان

چشمه های دایمی و فصلی

چشمه های دائمی و سفره آب زیر زمینی زیادی در طالقان وجود دارد که تعداد این چشمه های دایمی 399 و چشمه های اصلی 57 دهنه می باشد.

مهمترین چشمه های شهر طالقان 

در شمال روستای دهدر در جنوب قله ماسه چال چشمه آب گرم گنداب وجود دارد که یکی از مهمترین چشمه های طالقان است.

در شمال روستای هرنج طالقان چشمه آب گرمی وجود دارد که ازچشمه های مهم طالقان به شمار می رود.

چشمه آب گرم گراب بالا طالقان.

در انتهای رودخانه فرعی و خاکرو در شمال روستای خچیره ،چشمه آب گرم وجود دارد که از چشمه های مهم طالقان است.

چشمه های شهر طالقان

چشمه آب گرم طالقان در روستای خچیره

آبشارهای شهر طالقان

آبشارهای بی نظیر طالقان زیبایی های زیادی به این منطقه بخشیده است . منشا پیدایش این آبشارها در طالقان بارندگی زیاد در این منطقه است که رودخانه های زیادی به وجود آورده است .طالقان با وجود آبشار های زیبایش یکی از مناطق پر بازدید گردیده است.

آبشارهای معروف شهر طالقان

آبشارهای شهر طالقان

آبشار شلبن از آبشارهای معروف طالقان

غارها و دست کن های شهر طالقان

در طالقان غارهای زیبا و طبیعی بسیاری وجود دارند که معروفترین آنها غار پراو است که شهرت زیادی دارد و ثبت جهانی گردیده است .

چند غار به ثبت رسیده در شهر طالقان

گل گشت های شهر طالقان

وجود مزارع سرسبز و پرگل به ارتفاعات و قله های طالقان زیبایی بی نظیری بخشیده است و این مناطق را به تفرجگاه تبدیل کرده است. یکی از ویژگی های این منطقه گلگشت های گوناگون دامنه های کوه های طالقان است. طالقان به علت این گلگشتها تنها مورد پسند کوهنوردان نیست بلکه تفرجگاهی برای خانواده ها ست. روستاهای متعدد و مزارع نسبتا همواری در بین کوه های طالقان وجود دارد که طالقان را از سایر مناطق جدا می سازد.

معروفترین گل گشت های شهر طالقان

غارهای شهر طالقان

طبیعت بسیار زیبای شهر طالقان

پوشش گیاهی شهر طالقان

این منطقه از ایران را پوشش گیاهی متنوعی همچون باغ های میوه مانند گردو، زیتون، زرشک کوهی، بادام کوهی، سیب، گیلاس، گلابی، درختان چنار، ریواس، تره کوهی، کاسنی، آویشن، گل های شقایق پوشانده است زیرا طالقان در بین کوه های البرز قرار گرفته و دارای خاک حاصلخیز و میزان رطوبت بالایی است که موجب سرسبزی این منطقه گردیده است. از گیاهان علفی و داروئی منطقه طالقان می توان از :ریواس – تره کوهی – شنگ – کاسنی – صعلب – آویشن – جو شیر – بومادران – برنجاسف و گون و .. نام برد.

پوشش جانوری شهر طالقان

حیات وحش طالقان را پستانداران و پرندگان وحشی همچون خرگوش، کفتار، گراز، خرس، عقاب، زاغچه، شغال، گرگ، کبک دری، قوش، دم جنبانک و ... تشکیل داده است که در کوه شاه البرز زندگی می کنند.

کوه های شهر طالقان

کوه های طالقان یکی از زیباترین و باشکوه ترین جاذبه های طبیعی شهرستان طالقان به شمار می روند . کوه های طالقان از کوه های متعددی از جمله قله ی شاه البرز با ارتفاعی بالغ بر 4200 متر ، کوه های پیغمبر، حوضک زرچکانی، پردی، نمار، ارچنک، زرده چال، پرگال، گزانایورد، خشگه چال، خاکرود، کوروج، کاهار بزرگ و کوچک، سیاه سنگ، اسر، هزار بند، کرچال، عقیق، سات، و ... تشکیل شده است .

بلندای این کوه ها بین 3400 تا 4400 متر است که چشم اندازی زیبا و خارق العاده را برای این منطقه از کشور به ارمغان آورده است. طول رشته کوه طالقان 94 کیلومتر است که از شمال غربی آبیک قزوین شروع و به رودخانه کرج پایان می یابد و عرض آن درحدود 5 و در نواحی مرکزی به 25 کیلومتر می رسد.

مناطق گردشگری شهر طالقان

پوشش گیاهی و کوه های مرتفع شهر طالقان

قله های شهر طالقان

طالقان به علت داشتن قله های بلند همواره مورد توجه کوهنوردان بوده است. علت توجه کوهنوردان به طالقان به دلیل هم مرز بودن کوه های طالقان با بلندترین رشته کوه های ایران یعنی تخت سلیمان است و دلیل دیگر آن روستای پراچان که یکی از روستاهای است که از آن جا می توان به عنوان مبدا صعود به تخت سلیمان و علم کوه استفاده کرد.

همچنین این روستا دارای بیش از 26 قله با ارتفاع 3500 متر و سه مسیر پیاده روی رود بارک، کلاردشت و دره سه هزار است .

لینکهای مفید : بازسازي ساختمان کمد ديواري کناف سقف کاور لباس پوشک بچه شيشه آلات آزمايشگاهي تعمير آيفون تصويري